måndag 2 april 2007

Vad ska vi äta idag?

Härligt att vara så organiserad som jag är! Handlar för veckan varje helg, skriver middagsveckoschema och släpper inte en jävel över bron när jag väl står i köket. Jag behöver nog terapi...eller så ska jag bara släppa taget och flyta med. Nej, skämt åsido - småbarn (älskade F & J) som röjer och sjukskriven sambo (älskade M) gör att vi måste vara organiserade. Men att jag sen kan bli väldigt mycket trevligare mot min omgivning när jag lagar mat är en annan sak. Kitchen Anger Management skulle passa mig.

Dagens mattips: Tonfiskröra med ris.

- Skala och hacka en gul lök och en vitlöksklyfta.
- Skala en medelstor palsternacka och två morötter, riv grovt.
- Fräs i olivolja på medelvärme, salta och vitpeppra.
- Under tiden detta mjukar till sig: skär bort skaftmärket på 4-5 tomater och låt skållas en kort stund i kokande vatten. Ta bort skalet när de svalnat något och hacka grovt. Häll över i grönsaksröran (hoppa över skållandet om det är tidsbrist - hacka bara upp tomaterna och kör i).
- Sätt på ris; basmati eller jasmin passar bra.
- Tillsätt 1 dl vatten till grönsaksröran och ½ grönsaksbuljontärning. Låt det puttra under lock.
- Öppna en burk tonfisk (i vatten!) och pressa med locket tills det är torrt.
- Häll ner en burk creme fraiche Gourmet Saffran och Tomat i röran och riv sedan ner tonfisken med hjälp av en gaffel. Rör om.
- Häll i 1-2 dl frysta ärtor och låt puttra några minuter.

Klart! Förhoppningsvis även riset. Servera med isbergssallad.

Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger G sa...

du är bara för rolig!
jag ska med glädje följa din blogg
O

2 april 2007 kl. 20:22  
Blogger Mika sa...

Kanon! Detta satt som en smäck, och gumman blev supernöjd. Lade till lite Cayennepeppar på den serverade tallriken för en lite vuxnare smak. Tack-tack, Mika

6 januari 2008 kl. 17:30  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida