onsdag 20 augusti 2008

Jag är en femkubikare

Läste i SvD om hur mycket vatten det går åt för att producera våra livsmedel. Det är ingen nyhet att det slukas en ruskig massa ändliga resurser för att hålla människans ständigt ökande behov av mat, kapitalvaror m.m. under armarna. Om man skulle mäkta med en livscykelanalys på sitt årliga intag av föda skulle det nog bli ett chockerande resultat. Att vara en femkubikare i vattenförbrukning, enligt John Anthony Allans måttstock, är knappast något att vara stolt över. Vi har diskuterat därhemma, om det vore möjligt att dra ner på konsumtionen av nötkött. Men det är väl i så fall lika motiverat att säga ajöken till såväl kyckling, ägg och fisk och bli en av Morrisseys lakejer. Jag kommer att få svårt att klara det. Och ännu svårare att övertyga mina barn om att äta vegetariskt. Men mitt långsiktiga mål får bli att komma ner på "hindunivå" - att bli en två-och-en-halvkubikare åtminstone. Fan vet hur det ska gå till...

Faktarutan i artikeln löser väl mitt problem? Vi svenskar förbrukar enligt den enbart 2,1 kubikmeter vatten per person och år. Lägg därtill att vattnet i Sverige är en närmast oändlig resurs så går jag väl helt fri!? Tjaa...det går väl att resonera så till viss mån. Att öka sin förbrukning av närproducerade varor är ett steg i rätt riktning. Samtidigt krävs en hållbar utveckling för alla de tredjevärldenländer vars ekonomiska lyft är helt beroende av exporten till den rika delen av världen. Och hur ska det då gå till? Jag får i mångt och mycket bli svaret skyldig, men jag tror stenhårt på åtgärder som att bistånd utgörs av miljöteknik, ekologiskt hållbara odlingsmetoder, mikrokrediter som lyfter företagandet och ekonomin lokalt/regionalt. Vi måste också inse att tillgången på vad som helst när som helst är 00-talet. Globaliseringen som den ser ut idag har nått vägs ände. Vi kommer givetvis att fortsätta ha ett kontinuerligt utbyte av varor och tjänster, det går inte att stoppa. Men detta utbyte måste baseras på sunda principer, där den resurs som krävts för att producera den vara/tjänst som du köper balanseras upp av vad för resurser du sparat in på annat håll.

Men nu är jag ute på djupt vatten, känner jag. Det enklaste vore kanske att en global miljödiktator ändå tar makten, som vissa hoppas på?

6 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Själv funderar jag på att bli en 10 kubikare...

20 augusti 2008 kl. 12:54  
Blogger Bosse sa...

Ha! Du är ett monster som kommer att leda till mänsklighetens fall!

20 augusti 2008 kl. 13:12  
Anonymous Anonym sa...

Nej, inte 2,1 kubikmeter.

2 150 kubikmeter.

20 augusti 2008 kl. 14:01  
Blogger Bosse sa...

Jösses, det har du rätt i! Jag slarvade med sifforna där. 2150 m3 per år delat i 365 blir...5,89 m3 per dag. Så då är jag ju som sagt en femkubikare. Blandade ihop det -måste korrigera! Tack!

20 augusti 2008 kl. 14:38  
Blogger Klas sa...

Vad man egentligen säger är att jorden inte fn klara ett flöde där alla världens människor använder vattnet på det sätt som görs idag. Men att om fler blev "2.5 kubikare" så orkar vi med att upprätthålla flödet (eftersom vatten ju iknte förbrukas- men det tar ett tag att naturligt rena det)

Så vill jag hjälpa till att lyckas öka vår befolkning på 6.5 Mdr människor så skall jag gå över till vegetarisk kost.

Och senare mindre mat. Mindre varor etc etc

ELLER så får vi kompensera med att bättre utnyttja naturresurserna genoom tekniska framsteg (såsom jordbruket tex har gjort de senaste århundradena).

eller slåss om den mat/vatten som finns och låta jordens befolkning plana ut...
/K

20 augusti 2008 kl. 14:56  
Blogger Bosse sa...

Ja, det är bra att du påpekar det - vattnets kretslpp är konstant. Det är bara extremt snedfördelad över jorden vad gäller tillgång och förmåga att rena.

20 augusti 2008 kl. 15:44  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida