lördag 16 augusti 2008

Laxburgaren

Den som finns med i bildsviten här nedanför. Väldigt väldigt god och dito uppskattad av ungarna. Minus rödlök då, vill säga. Till fyra burgare skar jag loss skinnet från 500 g laxfilé. Hälften hackade jag fint, andra hälften grovt. Blandade sedan i bunke med 1 msk ströbröd, 1 ägg, 1 msk potatismjöl, en liten finriven vitlöksklyfta, en skvätt hummerfond samt vitpeppar och salt (här kan man ju freestajla rätt hårt vad gäller kryddningen). Laxfärsen fick sedan vila 30 minuter i kylen medan tillbehör såsom isbergssallad, gurka, tomat, rödlök och majonäs med bostongurka bereddes. När det var dags att steka det hele insåg jag att smeten var alldeles för lös för att forma burgare med händerna, så jag skvilpade med slev upp fyra rättvisa högar i brynt smör och medelvarm panna som jag sedan plattade till och formade med hjälp av stekspaden. Vände försiktigt efter 3-4 minuter och stekte igenom ungefär lika länge igen. Schysst lunch!

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida