måndag 7 december 2009

Apoteksbolaget

Båda mina föräldrar är apotekare och de vigde sina yrkeskarriärer till Apoteksbolaget, eller Apoteket som det ju heter nuförtiden. Apotekets produkter ingick som en självklarhet i familjens blodomplopp och till jul fullkomligt översvämmades vi av olika senaper som kollegor/vänner på olika apotek hade som sin. Och till lufisken varje jul rörde pappa min ihop en egen senap - grovmalen och spetsig i smaken. Själv var jag väldigt förtjust i de mer söta varianterna, att ha på julskinkan uppå smörat vörtbröd och sedan rödkål on top.

Jag har lyckats mota senapen i grind de senaste åren eftersom jag sällan lyckas klämma en hel burk, men när jag läste om Provisorns senap blev jag faktiskt riktigt nyfiken. Det har tydligen pågått en tävling mellan apoteken och CW Scheeles, dvs. Provisorns, drog vinstlotten. Så nu har jag en burk hemma och jag måste säga att den var riktigt god - med fin balans mellan kryddor, sötma och senapskornens skärpa. Ska bli gott till skinkmackan!

Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger Annika sa...

Fick hem en burk idag, och ser fram emot att pröva den!

7 december 2009 kl. 23:26  
Blogger TinTin sa...

Det är litet gulligt tycker jag, att de tävlar i senap!

9 december 2009 kl. 14:30  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida