tisdag 1 december 2009

Baconinlindat är publikfrieri

Men oj så gott det kan bli. Och nu blev det nästan poesi! När jag rimmar och står i...

Näe, till ämnet: idag gjorde jag baconinlindad kycklingfilé till (en något flottig men ack så god) middag - fräste på dem i panna och sedan in i ugnen 20-25 minuter i 175 °. Bacon/kycklingflottet lät jag sedan tjäna som underlag till tärnad potatis som fick råsteka till lagom spänst och yta. Parallellt med detta vitlöksfräste jag champinjoner i skivor som därpå åkte ner i en kastrull med grädde, vitpeppar, en skvätt cognac, soja och flytande kantarellfond. Koka upp och sedan toppredning med välskakat mjöl och vatten under hetsig omrörning för att få koka upp igen och sjuda i några minuter. Tätt följt av lite avsmakning och slutligen en rent delikat svampsås. Ut med kycklingen ur ugnen, vila en liten stund medan köttsaften på rymmen fick göra sällskap med potatisen - ett litet trick jag hittat på som ger en god smak och lite..."glaze-ad" kartoffel. Filéerna i centimetertjocka skivor och upp på tallrik tillsammans med sås och potatis. Gudagott och fullt med kalorier!

Bacon is the shit. Fungerar även till torsk.

Etiketter:

3 kommentarer:

Anonymous Axel sa...

Jag har märkt att det blir ännu godare om du låter kycklingfilerna ligga i cider när de ligger i ugnen. Jag använde Strongbow 25 cl så det täckte en tredjedel av filen, smakar underbart!

1 december 2009 kl. 23:36  
Blogger Bosse sa...

Häftigt! Ska provas.

2 december 2009 kl. 07:55  
Anonymous Boel sa...

Håller med! Bacon is the shit! Titta in hos mig på Allt blir bättre med bacon!

11 december 2009 kl. 23:51  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida