onsdag 9 januari 2008

Glödbröd

Satt och slötittade på TV ikväll och fastnade för "Frufritt" på SVT2. Ett gäng samesnubbar i Övre Soppero blir övergivna av sin fruar som drar till Kenya. Där står de med alla hushållssysslor, som de klarar mer eller mindre bra. En av dem gav sig på att baka glödbröd och det såg så smaskens ut att jag genast begav mig upp till datorn och googlade fram ett recept med bakpulver eftersom jag inte hade jäst hemma. Halv sats bara på skoj, vilket innebar 2,5 dl vatten i 25 g smält smör. Ner i bunke och 1 matsked sirap samt 0,5 tesked salt blandas i. Röra ned 6 dl vetemjöl blandat med 1 tsk bakpulver och sedan upp på mjölat bord för noggrann knådning. Fem bitar och kavla till tunna kakor som sedan steks på vardera sidan i lite smör på högsta värme. Supergott sådär nygjorda med smör och cheddar! Vet inte om jag kommer att tycka lika mycket om dem i morgon bitti... Och köket blev osigare än någonsin - spisfläkten på trean dög inte och jag var tvungen att öppna korsdrag i kylan för att inte väcka ungarna med brandlarmet. Men det var en kul impulshandling!

Etiketter:

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hej Bosse, jag såg också detta program om samegubbarna som var "gräsänklingar". Blev som du nyfiken på detta "glödbröd" Gick in på nätet och hittade ditt recept som jag tänker prova. Har också hittat ett i min receptbok, det var på riktig jäst (25gr) till ca 13 dl mjöl (1/3 råksikt av mängden vetemjöl) samt även 1 tsk hjortronsalt. I det receptet gräddades dom på heta plåtar mitt i en 250 varm ugn i 1 min. Jag testar att grädda dom i en torr non-stick-panna. På det sätte hoppas jag att jag slipper
rök(ka)oset. Trevlig dag/Enna

17 januari 2008 kl. 14:50  
Blogger Bosse sa...

Lycka till! Hur mycket vatten och sirap skulle det vara i ditt recept? Och smör?

17 januari 2008 kl. 16:03  
Blogger Annelie sa...

Hej igen, här får du det kompletta receptet till "glödbrödet" som jag skrev i en tidigare kommentar under "signatur Enna".
ca 10-12 bröd
25 gr smör
5 dl vatten eller blandat med mjölk
25 gr jäst(för söta degar)
2 msk sirap
1 tsk salt
1 tsk hjortronsalt
4 dl rågsikt (240gr)
9 dl vetemjöl (540gr)

Jäses o bakas ut efter konstens regler.

Har läst att sk äkta "Gáhkko" innehåller jäst, salt,socker alt. sirap, råg o vetemjöl, vatten. Ej mjölk eller fett. Vissa säjer Lefsor, stompa, mjukbröd, tunnbröd m.m. De har en gemensam nämnare i alla fall och det är tunnt och bakas antingen i en het panna över glöd eller spis eller på het plåt i ugnen. Enkelt är det för det går ju även att bakas med bakpulver. Och det är gott så klart!

22 januari 2008 kl. 13:31  
Blogger Bosse sa...

Superschysst! Så då blir det rökigt snart igen.

22 januari 2008 kl. 15:10  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida