tisdag 1 januari 2008

Skönt nyår

Åh, det var riktigt gott. Vi fick ihop nio rätter om jag räknar in efterrätten också. Den goda...åkte till Lux på morgonen och köpte dels passions- och vaniljtjofräs samt den ytterst estetiska och så innerligt goda chokladtårtan med tre lager (seg kaka med cashewnötter/kompakt mousse med tydlig hallonkaraktär/fluffig chokladmousse). M fick mycket att fotografera - resultaten ser ni nedan. Mina två första rätter, löjromstoast och tigerräkor, satt som en smäck. Följdes av zucchiniplättarna innan C och FW uträttade storverk med rolig sushi och köttbulledumplings till barnen, ångkokta räk- och kycklingknyten samt friterade vårrullar som innehöll risnudlar, kyckling, räkor, svamp m.m. Underbart att skåda samt att äta. Samtidigt med detta en biffsallad som verkligen var len och mjäll i sin söta syrlighet. Sen började vi bli riktigt mätta och en välbehövlig paus infann sig medan M lät barnen komponera sin egen dessert med maränger, fluff (flytande marshmallows), vaniljglass, vispad grädde och den f-a-n-t-a-s-t-i-s-k-a chokladsåsen som bara hon och hennes mamma kan göra.

På´t igen och dags för min falska Pekinganka. Morötter, gurka och vårlök skurna i stavar, mandarinpannkaka och Hoisinsås på det och lyckan var total. Jag hade lagt upp det rätt osnyggt på ett stort fat, men det blev ändå snyggt på nåt sätt sådär i sin spretighet. Men jag är väl inte riktigt kung på detaljerna, om man säger så.

Tolvslag och 67 % av barnen vakna. Taxi hem för gästerna och i säng med J som somnade halv ett. Jag passade därefter på att klämma sista skivan av Gudfadern II och sedan blodsockerspeedad i säng. Svårt att sova med så mycket mat i magen, men väl värt det!








Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida