lördag 12 april 2008

Sommarminne

Midsommarafton 1998. Det var strålande väder vill jag minnas och E hämtade mig vid färjan från Kastrup på förmiddagen, då jag anlände från Belgien. Själv hade han flugit in från Moskva dagen innan. Vi var ett stort gäng som sammanstrålade på P:s släktgård i Östra Grevie, en liten by inklämd bland åkrarna strax sydväst om Svedala. Redan när jag anlände vid lunchtid hade P med flera spänt upp en halv gris (men här sviker minnet - var det kalv?) på en järnställning och anlagt den i kanske 45 graders vinkel mot en glödbädd upprättad i en grop. Och där hängde den i säkert 8 timmar - antar att vi vände på den då och då - medan vi umgicks i solen. Glöden kontrollerades givetvis kontinuerligt och det var fritt fram att hälla öl över köttet när andan föll på. Till kvällen serverades sen det möraste kött jag nånsin ätit med fantastisk arom.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida