onsdag 10 september 2008

Göta Fisk

Idag tog jag mig förbi den lilla och så genuint trevliga fiskaffären på Götgatan på väg hem från jobbet. De hade ett betryggande förråd av Måsens surströmming och eftersom jag kånkade på både datorväska och paraply avvaktade jag med köp. Vi fastnade ett tag i rörande samsyn över Måsens förträfflighet, skäggige gubben och jag. När jag berättade att jag hade två burkar från förra året i kylen gratulerade han mig till ett ytterst lyckat kap. Förväntningarna inför 4 oktober stiger... Skäggige gubben berättade sedan att han hade en rad olika årgångar kvar till försäljning. Rariteten är dock inte på säljlistan, en burk från 1993 som han såg fram emot att prova snart: "så länge burkarna inte ser ut som fotbollar är de OK". Hardcore.

Etiketter:

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Har fortfarande aldrig ätit surströmming för jag klarar inte av lukten! Jag vet. Urmesigt.
Jag undrar om du vet om man kan göra kantarell- och västerbottenostpaj med någonslags pumpernickelbotten istället för vanlig pajdeg...
TinTin

10 september 2008 kl. 21:43  
Blogger Bosse sa...

Hm...vad sägs om att köra pumpernickel i mixer och under tiden hälla över smält smör för att binda ihop det; sen trycka ut det hela i en pajform, på med mängder med finriven Västerbot´n, kantareller och äggstanning och skjuts in i ugnen på 225 grader?

10 september 2008 kl. 22:54  
Blogger Bosse sa...

Funderade ett varv till...

Om man gör som ovan är det nog bäst att trycka till pumpernickelguckan (ha! skönt ord) hårt som fan och dessutom därefter köra in den i kylen en halvtimme eller så. Annars lär nog äggstanningen sjunka ner i botten.

10 september 2008 kl. 23:07  
Anonymous Anonym sa...

Men hallå där Måsens surströmming var kommer den ifrån?
Älskar surströmming, bland det bästa jag vet men jag diggar Oskars eller Höga kusten.
"Snålvattnet" rinner när jag tänker på det. Åt en 2 år gammal burk en gång men den började "leva" och ryggbenen simmade som runt, ha ha!

11 september 2008 kl. 22:31  
Blogger Bosse sa...

Här hittar du mer info:

Måsens

Ja, det är läskigt med överjäst surströmming...

12 september 2008 kl. 09:39  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida