tisdag 9 september 2008

Bowie

Mat och musik...alltid kompisar. Idag såg jag en trailer på TV om nåt modeprogram i vardande. Givetvis Bowies "Fashion" i bakgrunden. Jag kastades omedelbart tillbaka till 1980 och Trazan Apanson. Det var där - då, framför Sommarlovsprogrammet på TV - jag som 11-åring förlorade min musikaliska oskuld till David Bowie när videon visades första gången. I och för sig hade grannen Eva en storebror som hade introducerat Ziggy Stardust för oss långt tidigare, men det här var något alldeles speciellt för min ABBA-fierade hjärna. Det pumpande ljudet i början, den knepiga gitarrens bråkiga inledning och den så skönt tillbakalutade rösten...så totalt omvälvande! Jag sprang till Skivfönstret i Fältöversten när "Scary Monsters (and Super Creeps)" släpptes senare på hösten. Och där kom ju också den vidunderliga "Ashes to Ashes"! En av mina största musikupplevelser, definitivt.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida