lördag 15 november 2008

Igår var det lite kalas

För C som fyllde 40 tidigare i höst. Till slut fick vi möjlighet att fira henne lite nära och varmt. Och jag är glad att de kunde komma med så kort varsel som det ändå blev - fick idén i tisdags. 

Mest glad är jag dock över att jag uppenbarligen - i alla fall att döma av reaktionerna - lyckades charma byxorna av gästernas, barnens och M:s smaklökar trots att jag själv inte kan känna någon smak. Sitter väl i muskelminnet antar jag - hur mycket man ska pytsa i av saker och ting.

Började med en varm soppa i Tom Ka-stil. Men jag får väl kalla den Bosse Ka eftersom jag freestylade hårt. Ingen raketvetenskap, dock - förvällde snyggt skurna morotsskivor, broccolitoppar och en stund senare sockerärtor i en skvätt hönsbuljong. Gjorde detsamma med kycklinginnerfilé i ännu mer buljong. Använde sedan denna tillsammans med kokosmjölk, en rejäl klick Panaeng-pasta, saft från lime och riven ingefära samt fisksås, lite råsocker och finskivad vitlök till en soppa. Stora bitar av champinjoner fick också koka med. Skar upp kycklingen lite snyggt, ploppade ner den i soppskålar tillsammans med de krispiga grönsakerna och på med soppan.

Till varmrätt blev det lax i ugn. Skinnade en rejäl bit lax (ca 1,2 kg) och lade i smord form samt drog några snitt med kniven. Sedan gjorde jag en marinad med saften från 3 lime och en stor bit riven ingefära, 1,5 dl teriyakisås, 2 msk sweet chili, 1 msk råsocker, 2 finrivna vitlöksklyftor, salt och vitpeppar (smaka av så att det blir rätt balans mellan syra och sötma!). Hällde denna över laxen och sedan på med några klickar smör (modell större). Folie över alltihop och skjuts in i ugnen på 175 grader i 45 minuter. Tog ut laxen och lät den stå under folien i ytterligare en kvart. Jasminris till det och en sallad på tunt skuren vitkål och finriven morot samt rostade sesamfrön och dressing med kallpressad rapsolja, risvinäger, salt och sweet chili. Öl till förrätten och vino bianco till laxen - Schloss Vollrads.

Efterrätten tog i vanlig ordning M hand om. Denna gång blev det morotskaka från Två systrars söta. Aah, till och med för en smakblockerad Bosse var det en fröjd! Krispig kant och ack så saftig kaka innanför - måste bero på den krossade ananasen. Gjorde ingenting alls att det fanns kvar idag.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida