torsdag 20 augusti 2009

Karlskrona # 2

När morfar tog barnen till Marinmuseum och M solade på Stumholmen, drog jag runt i Karlskrona city på egen hand bara för att titta runt i största allmänhet. Ramlade efter ett tag över denna pärla till konfektbutik, Elit Konfektyr, som huserat i samma kvarter sedan 1927. Eller var det 1957? Skit samma! Väl inne möttes jag av den där underbara Karla Frukt-doften - sötsyrligt fyllig och mycket tilltalande - samt en miljö som fick nostalgitarmen att skratta högt. Jag äääälskar sådana därna glasbubblor med godis - tar mig verkligen tillbaka till barndomsupplevelser på Karlavägen!

Tjejen som jobbade där var mycket tillmötesgående och förklarade att tillverkningen av praliner sköttes i rummet innanför och vi snurrade sedan in på detaljer kring hur svårt det är att temperera chokladen med mera, med mera. Det var hon som även upplyste mig om butikens historia...som jag inte riktigt minns nu...

Entusiastisk lät jag plocka ihop en salig blandning av praliner som hemma efter middagen blev till nöje åt oss alla. Lagom stora och härliga smakkombinationer samt utsökt choklad runt.

Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger Ormen sa...

Missa inte Skafferiet......

21 augusti 2009 kl. 15:50  
Blogger Agneta Westman sa...

Jag kan vittna! Ditt generösa inköp var supersmarrigt - varenda bit!

22 augusti 2009 kl. 11:34  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida