onsdag 22 augusti 2007

Tisdagskalaset

Då var premiären avklarad! Det är en sådan njutning och under lilla ceremonin med att rensa strömmingen, lägga upp mandelpotatis och finhackad rödlök på tallriken och slutligen smöra en skiva hårt tunnbröd, har jag tunnelseende. Första tuggan är en rent extatisk upplevelse. Jag kan med ärlighet säga att detta är absolut det bästa jag vet i matväg - givetvis med förbehållet att endast äta ett fåtal gånger varje höst. Fortsättningen på måltiden är rätt intressant. Smakintrycken planar först ut, men vid kanske tredje strömmingen tar smaklökarna ny sats och njutningen förhöjs ytterligare.

Igår körde vi som jag tidigare nämnde Oscars och Måsens. Båda var riktigt riktigt bra, men jag håller nog Oscars en noslängd före med lite bättre konsistens och utpräglad umami. J höll dock på Måsens. Den hade fin smak men var enligt mig lite för fast i köttet. Kommer bli alldeles perfekt om den tillåts lagras till nästa säsong. Jag har två burkar till i kylen och överväger att låta dem bli kvar där i ett år. Till strömmingen drack vi Åbros kravmärkta ljusa lager Sigill (nr 1457). Verkligen perfekt! Ingen nubbe såhär på vardagen. Måltiden avslutades med en dessert signerad M, krusbärskompott varvad med vispgrädde och fina små kakor till. Perfekt med lite sötsyrligt som avslutning. Till sist var det dags att sova. Jag fick nöja mig med det minimala gästrummet, då jag typ svettades rödlök.

Etiketter:

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Såsom gäst är det bara att instämma i värdens lovsång - det var alldeles sagolikt gott

22 augusti 2007 kl. 14:31  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida