fredag 14 december 2007

Jullunch

Årets traditionella jullunch med vännerna ägde rum på Gyldene Freden i Gamla Stan. Verkligen mysig miljö och trevlig personal. Menyn ambitiös men ändå på något sätt...ospännande. Vännerna tog alla oxbringa med lapskojs (!). Själv valde jag reninnerfilé med bönor från Öland (lustig vinkling) och "viltjus" - en fond på kyckling och kalv - samt svartrotspuré. Jag blev besviken. Särskilt med tanke på priset - 315 spänn. Faktiskt skandalöst dyrt med tanke på vad man fick. Köttet var precis för väl genomstekt och smakerna väldigt blygsamma. Snål mängd på bönorna och purén ledde slutligen till att man satt och tuggade kött i sin ensamhet. Plus i kanten dock för den egenkryddade snapsen - otroligt god! Alltid lika trevligt att träffa vännerna men jag blev rätt snopen när det verkade som att jag var den enda som hörsammat uppmaningen att tömma kalendern fram till kvällningen. Efter en trevlig drink på Le Rouge var det tack och hej för samtliga och dags att vända hemåt. Ringde M och föreslog att jag skulle ta mig förbi Söderhallarna på vägen. Där tappade jag helt inspirationen och vände mig till Melanders fisk för säkra korten Skagenröra och kallrökt lax (som också var horribelt dyr...vart är vi på väg?). Snart är det dags för en fredagsmysmiddag med goda toasts när ungarna sitter framför Bolibompa, fiskpinne-och-cous-cous-mätta.

Etiketter:

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Uppmaning gällde faktiskt att supa, det kan man göra även innan klockan fem.

19 december 2007 kl. 21:41  
Anonymous Anonym sa...

Asså, jag var på Gyldene Freden tidigare under hösten och det var asbra.

Ledsen att jag svek tidigt. Jag ska försöka ta igen det nästa år - jag räknar med att traditionen fortsätter.

21 december 2007 kl. 16:55  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida