söndag 13 januari 2008

Many moons ago

I något av Jamie Olivers femtielva programformat, gav han sig på att laga en Bolognese såsom de måste ha gjort innan köttkvarnen blev uppfunnen. Medeltiden, typ. Han tryckkokade (hade de sådana på medeltiden??) en big big köttbit på ben samtidigt som han gjorde en tomatsås vid sidan om. När köttet var klart och mört kunde han liksom fransa av småbitar med en gaffel för att sedan tillsätta dem till såsen.

Klart inspirerad av detta tog jag mig för att använda 1,6 kg högrev som jag inte fick plats med i frysen till en liknande tillämpning. Jag drog igång en tomatsås med det vanliga, dvs palsternacka, gul lök, morot, krossade tomater m.m. och helbrynte sedan de maffiga köttstyckena långsamt. Lät dem koka med i tomatsåsen i en-och-en-halv timme för att sedan ta upp dem och gaffla ned till fransiga småbitar.

Men där stötte jag på patrull - köttet var i och för sig väl mörkokt, men inte alls så fint att en gaffel kunde besegra dess struktur (föga oväntat eftersom det saknades ben). Ja, ja. Med en kockkniv kunde jag dela upp köttet i små små bitar längs med muskelfibrerna och det blev också bra. Körde därefter tomatsåsen med stavmixer - eftersom jag hade gjort väl chunky bits av grönsakerna - och i med köttet. Maffigt!

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida