tisdag 3 juni 2008

Och vilken god middag

I söndags. Körde mitt säkra kort: grillad kycklingfilé med satay och den goda vitkåls-/apelsinsalladen. Jag marinerade filéerna på ett skönt sätt som jag fått recept på från vännen O. I en bunke river jag ner en vitlöksklyfta, en tumme skalad ingefära och skalet från en apelsin (se upp för det vita!) samt pressar ner saften från dito apelsin. En skvätt sweet chili och soja därtill och sedan några varv på vitpepparkvarnen. Blanda, blanda och skär kycklingfiléerna på längden och kör runt dem i marinaden. Avsluta det hela med att hälla över en burk Coca-Cola och röra om varsamt (inbillar mig att kolsyran ska få vara kvar i så stor utsträckning som möjligt). In i kylen en timme eller flera.

Succé. Särskilt med en immande kall Spätlese till, närmare bestämt Deidesheimer Herrgottsacker (tungvrickande). Sötman i vinet tillsammans med kycklingen och såsens intensiva smaker är som häst och vagn.

Etiketter:

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hur kom jag hit? Jag har fastnat i din blogg! Den är ju jättebra! Måste gå en sväng till kylskåpet, för allt matbloggande gör mig hungrig, men jag kommer tillbaka!/Susanna

4 juni 2008 kl. 09:55  
Blogger Bosse sa...

Välkommen! Surfa runt och känn dig som hemma.

4 juni 2008 kl. 16:43  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida