onsdag 23 maj 2007

Gewürztraminer och satay

Jag är ju skräpigt dålig på att spara de satayrecept som jag googlar ner varje gång jag blir sugen. Så vilket är bäst? Inget minne. Men man kan nog rädda kvällen med att finhacka en liten gul lök, en tumme skalad ingefära och 2 vitlöksklyftor för att sedan fräsa dem svettiga i lite rapsolja och sesamolja på medelvärme. Salta lite och rör om hela tiden. I med 1½ dl cocoskräm, 1-2 tsk råsocker, 1 tsk fisksås, 1 msk massaman currypasta (röd currypasta funkar också), en skvätt soja och till sist några rejäla skedar med jordnötssmör (med chunky bits!). Smaka av med några teskedar pressad lime och späd eventuellt med kycklingfond och vatten. Puttra på svag värme (kokar lätt fast) medan marinerade kycklingspett grillas (glöm inte att lägga träspetten i blöt innan). Servera med omsorgsfullt kokat jasminris (det ska vara torrt!), gärna konstfullt uppvält ur litet glas/liten skål och därtill en liten gooing till sallad som jag hittat på själv: strimla vitkål fint med osthyvel, ca 1 dl per person. Blanda med en liten skvätt sesamolja, sweet chili och apelsinfiléer + saft från en halv apelsin. Rackarns gott tillsammans med en iskall Gewürztraminer. Satay och detta vin är som gjorda för varandra! Tänk så gulligt; här odlas och skapas ett vin mitt inne i centraleuropa sedan urminnes tider. Plötsligt en dag dyker en orientalisk skönhet i form av en jordnötssås upp och sopar banan med allehanda andra smakkonkurrenter.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida