lördag 7 juni 2008

Party


Jösses vilken härlig eftermiddag! M:s kompis fyllde 40 och samtidigt firades lilla A, familjens senaste tillskott. Trädgården fylldes sakta med människor vid den dignande ostbuffén, ostronståndet och de stora iskaren med champagne. Killen har ju den goda smaken att ha butik i Östermalmshallen och har så att säga de rätta kontakterna. Bra för mig och alla andra som var där. Till och med varmkorven till barnen var av yppersta klass och den goda ketchupen från Texas Longhorn likaså.

Själv hängde jag vid ostronen. Värden hade införskaffat 600 stycken; små, lena och väldigt möra från Kanada respektive större, mer muskulösa och med kraftigare sälta från Normandie. Fantastiska båda sorterna, med bibehållen fräschör. Killen som öppnade dem jobbade hårt i fem-sex timmar och jag blev helt överväldigad av hans nit och snits. Men vafan - är man tvåfaldig världsmästare i ostronöppning så kan man sin sak (vad var det han sa, 30 ostron på 2-3 minuter?). Så där hängde jag som sagt, förutom när jag fyllde på med skumpa från de grandiosa flaskorna om 15 liter och nedåt...den minsta var på 3 liter. Och så var jag en sväng till den otroliga ostbuffén förstås. Ostronöppnarmannen var en trevlig fransos med händer som björnramar och väldigt principfast vid att man skall äta ostron au naturelle. Själv är jag flexibel i min smak och njöt av dem såväl naturella, med citron och med schalottenvinäger. 30 stycken lyckades jag peta i mig. Personligt rekord! Och gillande blickar från ostronöppnarmannen.




Magen full med ostron...

Etiketter:

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

30 ostron! Bra jobbat, hur var det med potensen? ;-)

@

9 juni 2008 kl. 10:20  
Blogger Bosse sa...

Alltid på topp!

10 juni 2008 kl. 13:17  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida