tisdag 6 oktober 2009

Crêpes

En tung favorit och jag undrar varför jag inte hänger på Fyra knop mer än jag gör (dvs. tyvärr väldigt sällan). Hemma gör vi det inte heller så ofta, ugnscrêpes vill säga - antar att det beror på det där med att komma ihåg att steka en stor laddning pannkakor i förtid. Men på sommaren har man ju tid och lust! Därför blev det en deliciös lunch för att fira att kära syster kom ut på besök. Jag hade dagen innan stekt på en dubbel sats pannkakor (4 ägg, 4 dl vetemjöl och 8 dl mjölk plus en nypa salt) och piffat till smeten med kanske en tesked vitlökspeppar, denna eminenta produkt. Inför lunchen skalade jag sedan räkor, kokade in skalen med diverse örter, grönsaker, salt, vitpepparkorn och tomatpuré till en god fond som jag sedan hade som bas till en béchamel som blandades med en rejäl näve riven parmesan. Jag hade även fräst ihop delade champinjoner (börja i kall panna utan fett!). Räkor, champinjoner och ostsåsen blandades med nyklippt och finhackad dill, några varv på svartpepparkvarnen över, innan alltihop lassades in i de kryddiga pannkakorna, rullades ihop och gratinerades en stund i ugnen (säg 10 minuter i 225 °) med riven ost on top. Sjukt gott!

Etiketter:

1 kommentarer:

Blogger Annika sa...

Crèpes är ju så gott, och så bortglömt (im man nu inte tilhör skaran som konsumerar crèpes från frysdisken). Låter fantastiskt gott!

7 oktober 2009 kl. 07:12  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida