tisdag 10 november 2009

Mail från Bryggmästaren

Senast jag var nere i lokalen gjorde jag efter mätning av sockerhalten i vår brygd (G=1025) följande:

1. Det vore kul med en lite mörkare färg på en del av ölet - i linje med uppfattningen att julöl ska vara lite mörk och söt. Därför gjorde jag ett te på 2 hg chokladmalt och hällde i ena jäskärlet.
2. I det andra jäskärlet tillsatte jag en slurry på hungrig British Ale jäst, som jag tog från den mkt goda och väl utjästa andra ölen jag nyligen bryggt. Avsikten var att få till en mindre söt ale med finfin humledoft.

Nu börjar det närma sig tappning, i morgon kväll faktiskt! Jag har fått låna fantastiska brunglasade ölflaskor från Tyskland av en god vän, med sådana där fina vita porslinskapsyler och gummipackning.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida