onsdag 4 november 2009

Fiskkaka

Är ett rätt horribelt ord egentligen, men det var precis vad jag gjorde till middag idag. Succé hos barnen! Eller...hos 67 % av dem i alla fall (vän av ordning undrar kanske då hur 67 % av två barn räknas, men faktum är att F hade med sig en kompis hem).

Jag hade i morse tagit fram ett torskblock ur frysen med föresatsen att göra min goda fiskgratäng till middag. Men efter en minst sagt flottig kost på Mallorca förra veckan - vilket fick min lust att laga en ostsås idag att falna - och samtidigt en fortsatt längtan efter..."spanska" smaker, tänkte jag helt om efter att ha kommit hem från jobbet. Sålunda började jag med att hacka ner en urkärnad röd paprika till småbitar, skiva tre vitlöksklyftor och finhacka en halv gul lök. Fräste dessa ingredienser i en skvätt olivolja innan fyra upphackade och kviststamsborttagna tomater landades i kastrullen. En matsked balsamvinäger och en tesked flytande honung parades ihop med svartpeppar och salt plus en liten skvätt sweet chili. Koka under lock i 30 minuter.

Under tiden hackade jag även upp den tinade fisken, hälften fint och den andra grovt. Blandade i bunke med två ägg, två matskedar potatismjöl, en matsked ströbröd, en halv grovriven gul lök, en finriven vitlöksklyfta, vitpeppar och en rejäl nypa salt. Skvätte även i lite flytande hummerfond om jag inte missminner mig. Sedan fick fiskfärsen stå till sig i 20 minuter medan jag skar skalade potatisar i rejält stora kuber som fick steka i olivolja och smör, först i det fria och när ytan var etablerad under lock. Säcken knöts ihop genom att steka fiskefärsen i små kakor i smör och mixa tomat/paprikaröran för att sedan servera rubbet med god stekt potatis och morotsstavar. Fruktansvärt gott och en fräsch upplevelse. Till matlagningen lyssnade jag först på The xx och sedan på Band of Horses - underbar musik, de sistnämnda skäggrock när den är som bäst.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida