söndag 15 november 2009

Jag är ju så himla bra

Om man nu får skryta. Och det vill jag. För när man får ihop en sådan god soppa som jag fick igår, till förrätt, då vill man sprätta som en tupp! Vi hade goda vänner på middag och jag hade fått ett bra flow redan på dagen när jag prutade ner trattkantareller från 199 kr kilot till 80 kr i ett av stånden på Hötorget. Hemma i värmen hackade jag två gula lökar och en palsternacka grovt som sedan fick svettas i olivolja och smör. Ner med en liter vatten, en burk creme fraiche (lätt) och 5 dl matlagningsgrädde. Två tärningar kycklingbuljong fick sällskapa ner i grytan med ett halvt kilo trattkantareller som jag fräst vattnet ur i en stekpanna med smör. Salt, vitpeppar och lite soja tillkom samt en näve riven parmesan och några nypor timjan. Jag hade dessutom rostat ytterligare en palsternacka i bitar i ugnen på 225 ° i 10 minuter - dessa rörde jag också ner i soppan innan allt mixades noggrant. Sist men inte minst åkte 1 dl torr sherry i och alkoholen sjöds bort. Så ofantligt ljuvligt god - räckte till sex vuxna och tre barn.

Varmrätten utgjordes av de goda kycklingfrikadellerna i en fyratimmars tomatsås (denna gång med skållade och skalade tomater samt de helt fantastiska Kung Markattas krossade tomater) tillsammans med papardelle och riven parmesan. Dessertdrottningen M tog därefter över scenen med sin mascarponeglass, den ljuvliga romsåsen och den patenterade chokladsåsen (kakao + vispgrädde + socker + sirap - koka koka till valfri konsistens). Varför ändra ett vinnande koncept?

Etiketter: ,

5 kommentarer:

Anonymous Fröken Dill sa...

Vilken god meny!
Svampsoppan vill jag testa. Jag brukar göra liknande trattkantarellsoppor med antingen rosepeppar och madeira eller tomatpure och blåmögelost som smaksättning, men din variant lät toppen! Palsternacka är SÅ gott.
Tycker fröken Dill

16 november 2009 kl. 07:24  
Blogger Annika sa...

Låter som en riktig toppenmiddag! (Bortsett från att jag är "allergisk" mot matlagningsgrädde och lättcrèmefraiche.)Stort tack för tipset om att långlaga karré i skivor, förresten!

16 november 2009 kl. 10:16  
Blogger Bosse sa...

Åh, det var så lite!

Och till Frk Dill vill jag säga att rosépeppar är en underskattad krydda! Tack för dina soppförslag, skall provas.

16 november 2009 kl. 10:59  
Anonymous Frida sa...

Har precis käkat soppan till middag och hela familjen gav mvg! Grymt med både svettad och ugnsrostad palsternacka, tack för tipset!

17 november 2009 kl. 20:07  
Blogger Bosse sa...

Vad roligt att höra!

17 november 2009 kl. 20:38  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida