onsdag 9 november 2011

A fishy week

I söndags grillade jag den goda muscovadogravade laxen och njöt den med potatismos, citron och edama...förvällda sojabönor, helt enkelt. Gott! Men eftersom jag alltid tar i så jag spricker hade jag en rejäl bit gravad lax på kanske 700 gram kvar. Ikväll blev det därför fiskfärsbiffar, eller fishcakes om man ska vara världsvan, med torsk, räkor och nämnda lax. Hälften av råvarorna hackade jag i kuber på kanske en halv centimeter, resten finhackade jag till färsliknande status. Ner i bunke, på med ägg, potatismjöl, skorpmjöl, lite salt, vitpeppar, curry, fisksås och några skvättar Maggisås. Röra ordentligt och sedan steka på medelvärme i lite smör parat med rapsolja.
Räkskalen körde jag ner i en kastrull, täckte med vatten, lite salt, tomatpuré och några vitpepparkorn. Koka koka i cirkus en halvtimme och sila sedan bort skalen. Koka upp och koka in till kanske 1 dl koncentrerad fond, i med lite fisksås och matlagningsgrädde. Koka upp igen och du har en fantastisk liten sås. Till kalaset även basmatiris och petit pois, eller små fina ärtor på ren svenska.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida