tisdag 28 augusti 2007

Fiskpudding

Husman igen! Och inte vilken rätt som helst utan nostalgitrippen fiskpudding, som trots sitt namn är en riktig njutning. Nostalgitripp? undrar vän av ordning. Jo, jag har kära minnen från min morfars kök, då han som barnvakt serverade mig och min syster denna rätt med skirat smör, riven morot och delikatessbröd till. Det är inte ofta jag orkar mig på att laga den själv, så varje gång jag hänger i Grebbestad cyklar jag till fiskbutiken och köper upp deras lager. Sjukt gott! Om andan faller på och solen står rätt skämmer jag bort mina kära med att knåpa ihop en egen - det lustiga är att även M har ett mycket gott förhållande till fiskpudding sedan barnsben. Nå, hur gör jag då? Kruxet är att det måste finnas risgröt att tillgå, och då snackar vi givetvis utan socker och kanel. Och i hur många butiker finns det? Rätt gissat - inga! Därför kokar jag snabbt ihop min egen med kanske 2 dl avorioris som åker ner i 4 dl sjudande gräddvatten (2,5 dl matlagningsgrädde + 1,5 dl vatten) och i sällskap med en fiskbuljongtärning. Sjuda tralala på svag värme under lock i 20 min och därefter vila från värmen i 5. Under tiden smörjer jag en ugnsfast form (glas/porslin/keramik - inte plåt!) modell halvmindre (1,5 liter?) och tinar ett torsk-/hoki-/koljablock i mikron. Givetvis blir det ännu bättre med 4-500 g färsk fisk, men om man nu inte har det så... Kör på fisken minutvis i mikron tills den är snudd på genomkokt. Gaffla ner i chunky bits i bunke och häll sedan på gröten, tätt följd av 2 ägg, en halv tesked salt och ett kryddmått vitpeppar. Rör runt ordentligt och stjälp därefter upp smeten i ugnsformen. Regna en matsked ströbröd över och klicka lite smör på det för att till sist skjutsa in det hela i ugnen på 225 grader i ca 30 minuter. Som sagt, skirat smör och riven morot till is a must enligt mitt sätt att se på saken. Ungarna har fortfarande inte accepterat riven morot, så som vanligt riskerar jag fingrar och lem i processen med att framställa stavar i stället. Men de äter fiskpudding med stor aptit! Mina kära älskade barn.

Etiketter:

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Min ryskfödda mormor gjorde fiskpudding med ris . Jag måste denast tillaga en sådan .Tack för tipset !!

31 augusti 2007 kl. 18:26  
Blogger Bosse sa...

Lycka till!

1 september 2007 kl. 14:40  
Anonymous Anonym sa...

Hej!
Var ute och sökte på fiskpudding då jag längtar efter det idag. Detta recept fastnade jag för då det låter mycket likt min mormors. Äntligen! Tack för att du delar med dig! /Mia

10 mars 2009 kl. 12:09  
Blogger TinTin sa...

Det var på tiden!

19 juni 2009 kl. 22:44  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida