fredag 24 augusti 2007

Mosters kalas

Glad för min moster som inte behöver jobba mer och kan njuta av roliga resor tillsammans med sin man. Igår firade vi henne och ett digert buffébord lockade direkt efter att vi kommit in genom dörren. Jag lyckades bita ihop och uppföra mig såpass mycket att jag hälsade på alla innan jag högg in på härliga pizzasnittar med medelhavstema (hette något fint och franskt som jag absolut inte kan återkalla), laxrullar, chèvremums och andra snittar. Rosa bubbel till det. Kul! Till barnen fanns det enorma (då snackar vi size tjurtestiklar) kalkonköttbullar från Ingelsta uppträdda på tandpetare. En riktig hit för de små som snabbt tuggade i sig ett gäng. Jag kunde inte låta bli att fundera, där jag satt vid buffébordet - ja, jag hamnar ofta där - hur man tillverkar sådana jämna fina köttbullar med sån kastanjebrun lyster på ytan. Utan nån som helst inblick i industriell matproduktion jämför jag med mina egna stekta, som blir lite knaggliga och blandfärgade på ytan. Doppar de bollarna i färgämne? Slipas de först? Totalt okunnig på denna punkt, helt enkelt.

Etiketter:

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Het, het panna precis när du börjar, sänk värmen till minimal direkt (lite som omelett) och så skakar du din panna mest hela tiden så blir de såå snygga. Hemligheten med goda svenska köttullar är lite riven rå lök + vitpeppar + kryddpeppar. Degvätska som också kan rekomenderas är ströbröd + hälften grädde + hälften Ramlösa. Tusen tack för senast SUPERTREVLIGT!

24 augusti 2007 kl. 18:39  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida