onsdag 12 september 2007

Strömmingsflundra

Goood bricklunch med pepparrotsstuffad strömmingsflundra och potatismos. Mos ikväll också, men va´ tusan! Funderade på varför vi aldrig steker strömming hemma och kom snabbt fram till att det är efterdoften som avskräcker. Sitter ju i väggarna flera dagar efteråt. För min del är det inte så farligt, men M har värsta spårhundsluktsinnet. Hon kan ju som tidigare nämnts placera mig i karantän i dagar om jag ätit en ynka lökbit (näe, nu ljög jag - men snudd på). Det var lite synd om henne under graviditeterna när denna egenskap förstärktes ytterligare. Alltså inte att sätta mig i karantän, utan bra luktsinne. I och för sig fick jag ju sova på en madrass i vardagsrummet i tvåan på Söder när jag hade varit ute och slarvat under dessa fascinerande perioder i vårt liv.

Kom på hur jag ska göra för att steka strömming framöver utan att utsätta M för luktchocker - skaffa stekfat till utegrillen och brassa på i trädgården! Smart, Bosse. Jag har i och för sig ett fint i stål som är tänkt att grilla fisk och allehanda små saker som kan ramla igenom grillgallret på. Men det har små springor, så smöret skulle ju i så fall rinna ner på glöden med rykigt värre som följd. Så nu ska jag ge mig ut på jakt efter ett plant stekfat i gjutjärn.

Etiketter:

1 kommentarer:

Blogger Fredrik sa...

Jag åt också strömming till lunch! Gamla klassiker är faktiskt fantastiskt bra och lätta att överse när man försöker hitta på något gott.

12 september 2007 kl. 16:04  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida