onsdag 3 oktober 2007

Fredagslyx # 6

Dagen efter Stadhuskalaset var seg och kändes väldigt lång. Men M hade till kvällen fixat överrasknings-fredagsmys med goda ostar, salami, m.m. Och en väldigt smart sak - kvalitetsvin på halvflarra! Har inte tänkt på det innan, utan suttit där med lätt fredagsfylla eftersom jag ibland fått för mig att jag inte kan spara en halv flaska utan i stället smuttat i mig hela. Vakuumpumpen är ju en bra idé, men det känns ändå som att vinet förlorar något på det. Men visst har jag utnyttjat den möjligheten (och då snackar vi enkom för vinbevarande, okej?). Nu kom ju då M på denna eminenta idé med halvflaska och jag fick möjlighet att avnjuta en god Amarone till fina plockmaten och det blev precis lagom mycket. Det är ju så, att M inte får dricka en droppe alkohol eftersom hon går på smärtstillande. Annars kan hon få andningsstillestånd. Och det är ju för jävligt. Carlsbergs alkoholfria öl och drinkar med Sanbitter och apelsinjuice är hennes försök att känna en viss normalitet i smärtkaoset.

På vägen hem hade jag förvarnad om ostar och salami gått förbi eminenta inrättningen G:a Enskedes Bageri och köpt deras Vit, utmärkt vitt bröd till sådan kost (annars är deras Frö det godaste och bästa frukostbrödet som går att uppbringa). Men väl hemma insåg jag också behovet av ett lite kexigare bröd till osten och kunde fem minuter innan stängning traska iväg två kvarter till Matlust i Gamla Enskede och köpa gott hårdbröd. Jag är i såna lägen tacksam för initiativet att öppna en Deli mitt i villaidyllen. De har haft lite för höga priser och minimalistiskt utbud, men börjar nu hämta sig och bli riktigt intressanta. Så ta en sväng med gröna linjen mot Farsta Strand, hoppa av i Sandsborg och besök dessa två raringar till butiker!

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida