onsdag 16 januari 2008

Ansjovis

En av mina absoluta favoriter alla kategorier - kokt ägg på smörad knäckemacka och ansjovisfiléer på topp. Kanske lite svartpeppar också. Väldigt basalt, men ack så delikat. Rödlök eller gräslök platsar också, men är inte av nödvändighet.

Läste i DN:s senaste smakduell (tycker fortfarande att det är ett riktigt kul grepp generellt) om huruvida färdigfiléad ansjovis står sig mot hela på burk. Det stod i själva testet att egenrensad är absolut godast på äggmacka. Jag har varken tålamod eller rätt knivar för att rensa de små raringarna, men jag får väl ge mig på det någon gång framöver! Och jag har ju faktiskt haft lyxen att växa upp med en mamma som rensat noggrant för Jansson m.m.

Ha! Jag minns en stor fest i Medelpad där värdinnan fick stackars svågern att rensa typ hundratals firrar till nattvickningens frestelse. Men hon har alltid varit väldigt kvalitetsmedveten och det blev ju väldigt gott. Så såhär flera år försent: tack Martin! En annan fest däruppe, med egenfiskade flodkräftor i pittoresk fäbod: jag fick i uppdrag av samma värdinnas pappa att rensa en burk surströmming - lite på kul, för att inviga alla 08:or i den sköna upplevelsen med surströmmingsklämma innan kräftkalaset. Så där stod jag i regnet (fick ju inte vara inomhus med doften) i finskor och skjorta, envist rensandes, och blev blötare och blötare. Vill minnas att jag hade ett paraply, men försök själv att rensa surströmming med det fastklämt mellan axeln och käken...inte helt lätt. Familjen U har en unik förmåga att få folk att ställa upp på de mest tokiga saker. Min insats uppskattades...sisådär av övriga.

Sist men inte minst vill jag ifrågasätta ansjovis på tub, som verkar vara Abbas senaste snilleblixt. Har det inte gått för långt då?

Etiketter:

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Har ett litet lager Grebbestads helburk. Välj mellan fullagrad (utg.år 2006), passar bäst till Jansson, eller en ny burk (2008). Pastan, eller ansjovispasten (norska el engelska?), är verkligen inte aptitlig, kostar dessutom mer än en helburk. Men om skarpsillen är utrotningshotad blir det väl till att välja mellan surrogat eller avstå.

17 januari 2008 kl. 15:38  
Blogger Bosse sa...

Skarpsill är OK enligt WWF!

17 januari 2008 kl. 16:00  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida