söndag 27 januari 2008

Fryst makrillfilé

Jag läste på nån blogg för ett tag sedan om hur perfekt det var med ICA:s frysta makrillfilé. Har väl egentligen aldrig övervägt att köpa färsk makrill här på ostkusten eftersom det känns som att kvaliteten aldrig kan bli densamma som när man köper den på Sveriges framsida. Fet fisk tappar sin fräschör rätt snabbt. Så det lät ändå intressant med den frysta. Tills jag idag läste på förpackningen under min veckohandling. Firren är fångad i Nordostatlanten. Men förpackad i Kina. Say what?? Eller...jag vet ju om detta sedan tidigare rörande exempelvis fiskpinnar. Men när det gäller just makrill känns det inte helt bekvämt när en sådan känslig produkt forslas kors och tvärs över jordklotet innan den når våra magar. Eller inte min då, eftersom jag inte kommer att köpa den. Dessutom - och än mer tungt vägande - kan det inte vara särskilt klimatsmart med denna typ av logistik.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida