måndag 21 januari 2008

Den smöriga kycklingen

Eller Murgh Makhani. Det var en del fix, men absolut värt besväret! Jag orkar inte skriva ned receptet här och vill dessutom unna Jens Linder sina royalties, så jag vill helt enkelt uppmana alla att köpa hans kokbok "Långkok". Det var kul att dygnsmarinera kyckling i yoghurt, vitlök, färsk ingefära och ett gäng olika kryddor.

Det var lika roligt att koka ihop en tomatsås med bockhornsklöver, nejlika och chili för att sedan blanda med hutlöst mycket smör (jag gjorde dessutom dubbel sats, så det var 200 g smör rakt ner i grytan) - där spiskummin fått fräsa innan - och kycklingen som fått baka i ugnen i 10 minuter.

Jag snodde ihop lite tillbehör på eget bevåg. Dels gröna linser som jag blandade med finhackad schalottenlök och balsamicovinaigrette (balanserad med råsocker och uppiffad med oregano och vitlök) och en sallad med röda och gula cocktailtomater, rödlök, pistagenötter, kikärtor och kidney beans som också fick besök av vinaigretten. Härligt att smaka till den fantastiska kycklingen tillsammans med basmatiris och naanbröd.

Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger Anna sa...

Ska definitivt testa den kycklingen också. Eller förresten, jag vill göra varenda jämrans recept i boken. Allt ser så gott ut. Jag håller med dig, har man inte köpt boken ska man göra det omedelbart.

23 januari 2008 kl. 08:56  
Blogger Bosse sa...

Ja, den förtjänar en hedersplats i köket.

23 januari 2008 kl. 12:55  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida