onsdag 11 juni 2008

Två flaskor bärgade

Jag är absolut ingen whiskyfantast. Snarare då amatör. Men om jag dricker denna dryck är jag mer nere med irländsk whiskey, närmare bestämt Bushmills. Har aldrig förstått mig på rökiga rökare från Skottland utan föredrar den lenare irländska. Jag har inget brinnande intresse för att sitta och analysera olika sorter, ej heller att ha detaljkunskaper om de olika destillerierna. Men...

Ända sedan Mackmyra dök upp på whiskyhimlen som en oväntad uppstickare har jag följt deras utveckling med stort intresse. Jag gillar när nykomlingar utmanar fastbrända strukturer ifrån ett underdog-perspektiv. Jag har fascinerats av rusningen efter Mackmyras preludier och imponerats av hur målmedvetet gänget bakom har jobbat med tillverkning och marknadsföring. Och hur de faktiskt har lyckats med att skapa en whisky som fått konnässörernas gillande! Så nu när den första utgåvan släpptes, gick jag faktiskt till bolaget och beställde två flaskor. Vilka jag hämtade ut idag. Den ena ska jag spara, den andra skall jag dricka. DN:s Bengt-Göran Kronstam har hyllat Mackmyras första utgåva och framhåller dess lena och milda drag. Verkar passa mig finfint! Återkommer med rapport längre fram.

Etiketter:

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

"Konnässör", - hur fula/mindre bra direktöversatta ord kan det eg. finnas på svenska??! (Dock helt enl. Akademien etc. Men..??)
Hjälp! Pls Bosse utlys en tävling!

12 juni 2008 kl. 00:58  
Blogger Bosse sa...

Håller med. Samtidigt tycker jag att det känns för snobbigt att skriva connaisseur...

Tävling får någon annan utlysa!

12 juni 2008 kl. 13:23  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida