söndag 24 augusti 2008

Svamparna vs. Bosse: 1-1

Nu är jag lycklig. Igår morse väckte J mig halv sju. Hon somnade igen, men inte jag. Dagarna innan hade jag läst nånstans att skogarna formligen svämmar över av Karl-Johan, så där i morgonstunden tog jag mig samman; gick upp, åt frukost, borstade tänderna, skrev en lapp till mina älskade och körde sedan ut till Ingarö iförd höga stövlar och med regnställ och svampkniv i högsta hugg. Och vilken morgon! Kvart i åtta stod jag i den ångande skogen som var sådär andningsknipande vacker med sol och daggdroppar. Första timmen gick sisådär, två maskätna stensoppar och två kantareller blev skörden. Timme två exploderade det och jag kunde i sankmarkerna runt den lilla sjön plocka papperspåsen full med potenta svampar. Det är lika kul varje gång det händer.

Väl hemma kokade jag in den omsorgsfullt rensade svampen och ikväll njöt M och jag av en grym Linguine ai funghi porcini Bosse stylee. Svampen fick sällskap av smör, salt, persilja och finriven vitlök i en het panna där sedan nykokt linguine brottades ner. Röra röra och upp i IKEA:s så otroligt pastavänliga skålar (365+) och sedan på med svartpeppar och nyriven parmesan. Sexuellt.

En kantarell slank tydligen med också. Massa svamp kvar som åker in i frysen för senare höstäventyr.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida