fredag 6 februari 2009

Hade en laxsida i frysen

På sina goda 2 kilo. I söndags tog jag fram den på morgonen. Hemkommen från F:s skidlektion i Flottsbro på sena eftermiddagen tog jag mig an att flå den och hacka halva fint och halva grovt. Bra sätt att bli varm igen efter kyliga äventyr! Sen blev det total haj tjaparall, eller Cajsa Warg om man så vill. Ner med laxhacket i stor bunke, på med två ägg, salt, vitpeppar, några skvätt potatismjöl, flytande hummerfond, fisksås, sweet chili, saften från två lime, råsocker, saften från en rejäl bit finriven ingefära och fyra finrivna vitlöksklyftor. Jag tror det åkte i en matsked med panaeng-pasta också... Hade även ett gäng *hrmm* oekologiska tigerräkor (förlåt, förlåt!) i frysen som jag tinade och hackade upp i bitar för att sedan vräka ner i smeten. Röra röra och steka liten kaka i mängder i sesam- & rapsolja och in i ugnen på 100 grader för eftermognad. Oj vad goda de blev...jag är fanimej guds gåva till matlagningen! Blygsamhet är mitt mellannamn.

I söndags åt vi dem med jasminris och smörkokta sugar snap peas, i torsdags med wokade grönsaker och nudlar. Perfekt att steka en masse och ha i frysen!

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida