söndag 1 februari 2009

Varm. Korv. Boooogie

Igår morse fick barnen bestämma vad de ville ha till middag. Valet föll på varm korv med bröd. Jahaja. Föga attraherad av potatismjölstinna 50-procentare från ICA, packade jag in familjen i bilen och drog till stan, mot mitt älskade Hötorgshallen. Väl framme stegade vi resolut fram till sköna Österqvists och frågade oss fram i sortimentet. Barnen fick smaka drygt 70-procentig knackwurst som föll dem på läppen. M och jag köpte genuina Stockholmare samt en fyllig italiensk bratwurst, blygsamt kryddad, mager och sprängfylld av kött.

Vid middagstid kokade jag upp saltat vatten med klyftor av gul lök, ett gäng svartpepparkorn, en hel nejlika samt lagerblad som sedan fick dra i tio minuter på lagom värme. Skjuts i med knackwurst som fick gona in sig i värmen under lock och bortdraget från plattan medan övriga korvar sakta stektes i panna. Och oj vad gott det kan vara med korv & bröd ibland! Vi körde de där fiberbröden som funkar finfint, men visst är det även en höjdare med nybakade småbaguetter. Till den italienska bratwursten tog jag på salsan jag gjorde för dryga veckan sedan, en rökig tomatgucka som mognat förträffligt i kylen. Fullträff, helt enkelt. Stockholmaren avnjöts med dito salsa och stark senap.

Etiketter: ,

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Låter mycket gott! Vad rekommenderar du en sjukling?

3 februari 2009 kl. 21:22  
Blogger Bosse sa...

Oj, det berör ju på..! Men en varm soppa är ju alltid bra! Gott med kycklingbuljong som bas och en massa goa grönsaker som man mixar. Och en varm macka eller två med cheddar eller gryuère...

4 februari 2009 kl. 19:26  
Anonymous Anonym sa...

Ska prova Apropå soppa, jag är skyldig dig ett inlägg, gäller fortfarnde erbjudandet?

5 februari 2009 kl. 00:19  
Blogger Bosse sa...

Apselut!

5 februari 2009 kl. 09:35  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida