fredag 27 mars 2009

Jönköping-Stockholm

Aah...wallenbergare! Jag ääälskar wallenbergare! Kastas omedelbart tillbaka till de glada arbetsdagarna i Gamla Stan under 90-talet då vi ofta lade..."arbetslunch"...på Järnet med underhållande österrikiska ägarna Rudi und Hansi skojandes omkring (nä, de hette inte så men nåt åt det hållet). De gånger wallenbergare serverades var en högtidsstund. Bättre har jag aldrig ätit.

Dagens wallis var mycket god, men jag funderar verkligen på hur SJ-kockarna tänker när de lägger lingonsylten i tallriken som står på värmning. Varm lingonsylt är inte gott! I och för sig var det väl rårörda lingon från början men efter en timme eller två i värmeskåp påminde det mer om lingonsylt. Med gråbrunröda lingon. De rara sockerärtorna var halvt kremerade, men man kan väl inte vänta sig något annat när maten lastas i Malmö och man själv stiger på i Nässjö... Tomat- och bönsalladen alltid god och charmig äppelkompott med Arlas genidrag kardemummamjölk till efterrätt.

Ett annat genidrag av Arla är den svarta mellanmjölksförpackningen inför Earth Hour. Jag menar - hur smarta är de inte? Profilerar sig som ytterst miljömedvetna när de faktiskt har en hel del att stå till svars för med exempelvis produktionsbasens nötkreatur som fiser ut den högpotenta växthusgasen metan, alla transporter och förpackningsberget. Jaja, alla ansatser i rätt riktning är väl bra, antar jag - bara Arla lever upp till sina vackra föresatser också.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida