måndag 27 april 2009

En klassiker

Köttig lammfärs från Hötorgshallen, god potatis med fin sötma och en banne mig perfekt tzatziki! Grillen var precis lite för het, får väl skylla på ringrost efter vinterns avhållsamhet, men det gick ändå. I färsen körde jag i ägg, potatismjöl, vitlök, lök, salt, svartpeppar, timjan, kanel, garam masala och spiskummin (ni vet...den heliga treenigheten...).

Och vad är hemligheten bakom en perfekt tzatziki? Jo, fast och fin grekisk/turkisk yoghurt men absolut främst ett tungt pressande av gurkan, så att inte minsta droppe vatten finns kvar. Enkelt: riv gurka grovt och kör ner i en (ren) handduk som inte är för tät. Vrid till och fortsätt vrida så att vätskan börja rinna ur. Upprepa detta tills det börjar smådroppa. Då är det dags att sätta in dödsstöten - kraftigt vridande samtidigt som bollen innehållandes gurka pressas hårt mot en skärbräda. Öppna sedan handduken och skrapa ur det impotenta gurkrivet med en sked.

På Bolaget fick jag tips om Lat 42 som slog knock på mitt gomsegel och började spela kula med smaklökarna. Överraskade mig stort - perfekt till maten.

Etiketter:

3 kommentarer:

Anonymous Gl@d sa...

Lat 42 skall inhandlas!! I övrigt kan jag meddela att grillen värmer i norr också.

29 april 2009 kl. 08:36  
Blogger TinTin sa...

Varför potatismjöl isf ströbröd i smeten? Blir det mindre torrt?

29 april 2009 kl. 08:41  
Blogger Bosse sa...

Egentligen brukar jag ha både ströbröd och potatismjöl, men jag har bortrationaliserat den föregående. Jo, för att jag har för mig att det blir mindre torrt.

29 april 2009 kl. 09:40  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida