söndag 3 maj 2009

Smakernas mästare

I lördags var vi bjudna på middag till grannarna, de kära. Björnstore T hade som vanligt tagit fram sin trollerilåda och fått ihop smaker som gudarna avundas. Och i vanlig ordning ryckte han på axlarna när jag frågade vad de bestod av och mumlade något om "det som finns i skåpen". Lime, chili och koriander spårade jag ganska lätt, i övrigt är det väl som vanligt - en massa olika. Jag är så seriöst bestämd med att T skall skapa en serie marinader för fisk, lamm, kyckling etcetera och börja kränga. Jag menar, kunde Paul Newman sätta sin feja på en dressing så... Jag skall bearbeta vidare.

Första smaksensationen utgjordes av de Stiltonfyllda champinjonhattarna. Så fruktansvärt goda! Woken sedan, med rotselleri, palsternacka, nyskördad vitkål, broccoli, tomater, spetspaprika och lök var så fräsch, så spänstig och så perfekt som tillbehör. De icke-köttätande fick halstrad lax (som jag givetvis snodde åt mig en bit av) med skön sötsyrlig smak, vi andra fick långtidsmarinerade lammkotletter och de finaste vildsvinsfärsbiffar man kan tänka sig, med bl.a. jägarbacon som beståndsdel.

T är inte bara en rackare på att laga mat, smakernas mästare blandar även perfekta Mojitos vilka vi njöt av i kvällssolen medan vi hjälptes åt med grillandet. Jag hade släpat dit min Weber som komplement till grannarnas fasta installation, så vi fick klar all mat samtidigt.

Väl till bords lyckades vi klämma den sista värmen ur den nedåtgående solen och njöt in absurdum av de goda smakerna. Rejält mätta fick vi avvakta ett bra tag innan M:s så härliga Mascarponeglass. Det blev även ett sås-battle mellan M:s jamaicanska romsås och T:s chokladsås med ingefära och chili. Vem som vann? Dött lopp...båda var fantastiska på sitt sätt. Grannen M hade även lurat fram en burk med "Lingon Vargtass" - lingon i sockerlag med citron- och pepparvodka, om jag inte minns fel. Sjukt gott det med, till glassen.

Genomgående hade vi sällskap av en närmast absurd men charmig liten varelse - en kinesisk nakenkatt (?). Jag trodde först att jag hade kastats in i filmen "Gremlins", men katten var lugn och harmonisk och kastade inga knivar efter mig när jag i skymundan skvätte lite vatten på henne för att testa...

Etiketter:

3 kommentarer:

Blogger Fröken Dill sa...

Stiltonfyllda champinjoner, mums vad gott! Var de grillade eller tillagade i ugn?

Undrar fröken Dill

6 maj 2009 kl. 11:28  
Blogger Bosse sa...

Grillade...efter ett tag med locket på!

Därtill var cahmpinjonfoten finhackad och blandad med osten.

6 maj 2009 kl. 12:30  
Blogger Mian sa...

Maten ser smaskig ut, men katten skulle man ju inte vilja möta om man inte var beredd...inte var det vacker precis...

8 maj 2009 kl. 17:21  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida