lördag 2 maj 2009

Valborg och dess konsekvenser

På Valborgsmässoafton hade vi full rulle med två familjer på besök. Jag körde favorit i repris eftersom det är så enkelt att laga mycket: lammfärsbiffar och tzatziki. Denna gång gjorde jag smeten efter konstens alla regler med ströbröd och potatismjöl i mjölk, ägg, lök etcetera. I stället för våghalsig indisk touch vräkte jag i finskurna basilikablad, timjan och persilja i sällskap med harissa och vitlök. Men när jag går enligt boken blir det alltid konstigt..smeten blev så lös och jag fick ett litet helvete när jag skulle grilla biffarna.

Till slut löste det sig dock och vi njöt fullt ut av den återigen perfekta tzatzikin, välsmakande lammfärsbiffar och klyftpotatis. M hade även gjort Annas underbara auberginekaviar som kompletterade bra. Kompisen M gjorde en sallad (ruccola, babyspenat, rödlök, gula och röda tomater) som var himmelsk, helt ekologiska produkter med fetaosten och kalamataoliverna som pricken över i:et. Efterrätten var då den tidigare omnämnda och av kompisen M2 gjorda hallonrabarbersvissen.

Igår hade vi ett gäng rester och det blev en fin lunch. Idag hade vi fortfarande kvar lammfärsbiffar som var alldeles för goda för att inte hitta på nåt med. Så jag drog ihop en tomatsås lite snabbt med Mutti-tomater, tomatpuré, rödvin, vitlök, svartpeppar och grönsaksbuljong som fick puttra en timme. Därefter mosade jag lammbiffarna noggrant med en gaffel och vräkte ner i såsen för ytterligare en halvtimmes kokning. Jag blev lite nervös att barnen inte skulle tycka om den lite rökta grillsmaken, men de åt med god aptit. Personligen tycker jag faktiskt att det blev en av de godaste köttfärssåser jag nånsin gjort. Lustigt.

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida