söndag 21 juni 2009

Tomatäventyr

Ofta på söndagar och andra röda dagar säljer affärerna ut exempelvis snart övermogna tomater till billig penning. Igår köpte jag cocktailtomater en masse, dessa icke-smakande rödingar som ligger i plastask. För länge sedan lärde jag mig nedanstående ugnsbakning av en vän, med vanliga stora tomater i fokus. Som sagt - billiga cocktailtomater smakar inte ett jota, men till detta är de perfekta! Det är ett helvetiskt pill, men belöningen är stor och höggradigt aromatisk.

Jag börjar med att dela tomaterna på ekvatorn och lägger upp dem på plåt med papper. Tar sedan en tesked och strösslar med några korn råsocker, som följs av svartpeppar från kvarnen. Timjansblad och tunt skuren vitlök på det och sedan några droppar med god olivolja (även det från tesked) för att avsluta med lite flingsalt. Skjuts in i ugnen på 80° och med varmluft i ca. 3 timmar.

Ut kommer de mest fantastiska små smakbomber som kan användas till det mesta - buffébordet, en fräsch pasta eller som jag gjorde i morse: på leverpastejmackan (Rydbergs bakade pastej med lök och bacon är amazing!).

Etiketter: ,

1 kommentarer:

Blogger Rebecca sa...

Åh, tomater i min smak. Ska genast sätta på ugnen.

11 augusti 2009 kl. 17:18  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida