söndag 14 juni 2009

Lasagneexperiment

I fredags hade jag mina kära kursare från Berghs på middag. Hade därtill en idé om en lasagne utan tjompig bechamelsås och skred till verket redan torsdag kväll med förberedelser. Först en långkokande tomatsås som bestod av en gul löktvå vitlöksklyftor och en röd chili, finhackade och mjukfrästa i olivolja, tre burkar Mutti-tomater och en rejäl slev delikatesskryddad tomatpuré, 2-3 msk balsamvinäger, 2 msk råsocker, svartpeppar efter tycke och smak samt en tesked salt, 2 kalvbuljongstärningar och 2 dl vatten. Lägg därtill en liten näve timjan och oregano samt kokning i 3 timmar och undrens tid är inte förbi. Under svalnandet av såsen rörde jag även ner 1 msk torkad basilika (har fått för mig att denna krydda inte tål kokning...).

Sedan choppade jag upp 2 zucchini och 2 stora auberginer i mandolinen med en tjocklek på 5 mm. Grillade dem i het het panna och olivolja med modesta mängder salt och svartpeppar samt tunna skivor vitlök (lägg på dem precis mot slutet - annars blir de förkolnade), skurna i min eminenta tryffelskärare som fortfarande väntar på sin moderprodukt (en dag ska jag skaffa tryffehund och åka till Gotland...).

Fredag eftermiddag och hem från jobbet - ringde M och bad henne riva upp en liter parmesan medan jag zoomade förbi Hötorgshallen för att köpa lammfärs. På Latinamerikanska Livsmedel har de en grovmalen färs som inte verkar innehålla många procent fett. För det är otroligt viktigt att man inte står med en flottig sörja i stekpannan efter fräsning! ICA, Coop och de andra tillhandahåller ljusröd färs med hög fetthalt - på L.L. är det nästan bara muskler.

Hem med gröna linjen och raskt på med förklädet. Fräsa 1 kg lammfärs i heta pannan och sedan krydda med 1 tsk salt, svartpeppar, 2 msk soja och en näve timjan + rosmarin samt 2 finrivna vitlöksklyftor
Därefter dags för lagerbyggnation. Smörja stooora ugnspannan (ja, ni ser ju mängderna!) med höga kanter för att sedan börja med ett tunt lager tomatsås. Pastaplattor på det (det gick åt ca. 1,5 paket). Sedan varvade jag lammfärs, grillade grönsaker och hälften av parmesanosten med pastaplattor för att avsluta typ 5 centimeter högre upp med grillade grönsaker, tomatsås och resten av osten on top. Skjuts in i ugnen på 225 grader i 25 minuter och sedan skjuts ut ur ugnen för att vila 10 minuter. Och det blev så gott. Så infernaliskt jävla gott! Jag kunde inte sluta äta, kändes det som. Och gästerna verkade lika nöjda. Det här var mängder för säkert 10 personer - skala av proportionellt om ni blir färre. Sallad med roliga olika, tomat, gurka, rödlök, fetaost och härliga dressingen passade lysande till.

Innan maten tvingade jag upp korken ur en av de champagneflaskor jag införskaffat på inrådan av min körkollega och tillika skumpakonnässör. Legras & Haas Grand Cru Blanc de Blancs 2002 är en förbannat god skumpa!

Etiketter: ,

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Sådär ja! Mat! Bra tips om lammfärsen. Borde jag iof räknat ut själv.
Kör du tomatsåsen utan lock eller med? Tänkte att den blev tunn med vattnet i.
/tintin

15 juni 2009 kl. 09:48  
Blogger Bosse sa...

Bra fråga! Först kokar jag in såsen nån timme eller så...sedan lock på. Den ska vara precis sådär lagom tjockrinnig om du förstår vad jag menar...;-)

15 juni 2009 kl. 10:03  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida