tisdag 25 augusti 2009

Karlskrona # 3

Eller egentligen mellan Karlskrona och Ronneby. Där har gummisvärmor och svärfar sitt lantställe, vilket vi besökte i sommarens allra vackraste fas. Vilka bokskogar! 

Första kvällen bjöds vi på god god BBQ men höjdpunkten utgjordes av svärmor G:s knäckiga blåbärspaj. Jag föll så pladask så att de andra var tvungna att skrapa upp mig från golvet. Och jag vet varför jag föll så innerligt - min kärlek till Gateau Breton (hehe...kolla länken - otroligt rolig instruktionsfilm!) ligger bakom det hela. Pajdegen var identisk med denna franska delikatess och jag kastades tillbaka till 1983 i baksätet på vår mörkblåa Volvo, bilandes runt Bretagne - New Orders "Blue Monday" i freestylelurarna och knaprandes på Gateau Breton...

Tillbaka till nu: svärmor G gillade min uppskattning så till den grad att hon omgående skrev ut receptet, här följer det rakt upp och ner.

Pajskal:
225 g smör
5 dl vetemjöl
1,5 dl socker
1,5 tsk bakpulver
1 krm salt

Fyllning: 
Valfri frukt/bär (ca. 7 dl)
3 msk socker
2 msk vaniljsocker
3 tsk potatismjöl

1. Sätt ugnen på 225°
2. Smält smöret och låt det brynas för att få fram den knäckiga smaken (aha...smart!), låt svalna.
3. Blanda mjöl, socker, salt och bakpulver. Tillsätt smöret och arbeta ihop till en lös deg.
4. Tryck ut degen i en stor form, ca. 32 cm i diameter*, gärna med löstagbar botten. Fördela frukten.
5. Rör ihop socker och potatismjöl. Strö det över frukten.
6. Grädda i mitten av ugnen i 20-30 minuter.

* Vanlig form med löstagbar botten mäter betydligt mindre. Degen räcker i så fall till två pajer.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida