fredag 21 augusti 2009

Tomatäventyr # 2

Dom säger ju att det är bästa tomatsäsongen nu, dom som förstår sig på. Och det är det säkert, men de holländska körsbärstomater på kvist som jag köpte på ICA för några dagar sedan smakade bara beskt och surt. Så jag lackade ur och halverade dem för att sedan tjoffa in dem i varmluftsugnen på 100°C i en sisådär 4-5 timmar. Liknande mitt tidigare uppslag, men denna gång endast med lite vitlökspeppar (faktiskt en oumbärlig produkt) på. De torkade in fint och fick en härlig smak. 

Sen tryckte jag ner tomaterna efter svalning i en snygg burk, varvat med flingsalt, fint skurna vitlöksskivor, färsk rosmarin respektive timjan. Hällde över finfin jungfrulig olivolja tills allt var täckt. Efter några dagar var det utsökta små tilltugg som villigt lät sig fiskas upp ur burken.
Döm om min förvåning när jag någon dag senare kom hem och upptäckte att burken med tomater hade förökat sig! Kallsvettig satte jag mig ner för att pusta ut och fundera på hur i helvete det hade gått till, tills M skingrade mina har-jag-blivit-galen-funderingar och berättade att hon blivit inspirerad och storshoppat fina tomater som hon sedan hade berett enligt följande: roliga tomater i olika färger delades på hälften och stoppades sedan till bredden ner i en rejäl burk, varvat med grovhackad vitlök, svartpepparkorn, några rejäla nypor flingsalt samt färska örter. Sedan på med 0,5 dl olivolja och med lock (som sedan skruvades upp en aning för att inte allt skulle explodera). Skjuts in i ugnen i ca. en timme på 125°C och ut kom ovanstående vackra och goda resultat (behöver väl knappast nämna att plastlock är en rejält dålig idé...).

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida