torsdag 5 mars 2009

Om man bara kommer ihåg att ta ut fisken ur frysen

Så kan det bli bra. I morse kom vi ihåg det och då hade jag fria händer att dra ihop en liten raring till middag när jag kom hem som blev riktigt jädrars god. Dessutom gick det snabbt. Kapkummel heter vårt nya fynd. OK att fiska, enligt MSC (även om jag inte riktigt kan släppa olustkänslan av att vi som rovdjur kastar oss över nya arter när de andra tagit slut) och fin till konsistens och smak - till skillnad från raggsockan Alaska Pollock.

Så vad gjorde jag då? Jo, en fin bechamel som jag sedan pluppade flytande hummerfond uti, tillsammans med saften från en halv citron, lite salt, vitpeppar, en näve riven parmesan samt en finriven, liten vitlöksklyfta. Ner med den tinade fisken i en smord gratängform och sedan såsen ovanuppå, därefter skjuts in i ugnen på 225 ° i 20 minuter. Riktigt rackarns gott med tillbehören kokt potatis, vitkålssallad och min absoluta favorit delikatess sesam.

Etiketter:

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Vill du sluta äta fisk? Vi är ett allätande rovdjur, minns det.

6 mars 2009 kl. 11:49  
Blogger Bosse sa...

He, he, jag är en riktig predator!

6 mars 2009 kl. 15:03  
Blogger TinTin sa...

Jag är usel på att göra ngt annat än lax... dumt. Det lät gott det där, så jag får väl leta up vad kapkummel kan heta på engelska och om det finns!
Den tråkigaste sådana där "modefisk" jag ätit var pangasius! Urk!

22 mars 2009 kl. 00:40  
Blogger Bosse sa...

Ja fifan - Pangasius, eller hajmal, är vidrigt. Lax äter vi också väldigt ofta. Och det är ju bra, man blir smart.

23 mars 2009 kl. 10:37  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida