måndag 4 januari 2010

Hade en halloumi i kylen

Och även lammfärs. I frysen hittade jag örtkryddor Provencale. Osten var kryddad med peppar och jag kunde först inte förstå varför jag köpt den. Men efter att ha tänkt ett litet tag kom jag ihåg att det var en sådan där gratisvara man ibland får från ICA som en liten teaser. Och det tar man ju för det mesta emot.

Fick hur som helst idén att tärna ner halloumin i lammfärsen tillsammans med örtkryddorna, ägg, salt, peppar, riven vitlök och gul lök, lite garam masala och kanel samt potatismjöl och ströbröd på en höft. Blandade alltsammans väl och lät det stå till sig i kylen medan jag preparerade en tzatziki enligt konstens regler (dock turkisk yoghurt, inte grekisk - vad är egentligen skillnaden...bara namnet antar jag). Färsen ut igen och tillverkning av små nätta biffar som jag stekte långsamt i medelvarm panna och olivolja. Suveränt gott med tzatzikin och ugnsbakad klyftpotatis till.

Etiketter:

3 kommentarer:

Anonymous Vivianne sa...

Mmmm, låter gott! Den grekiska youhurten är lite seg och slemmig i konsistensen. turkisk är ett bra val, tycker jag!

4 februari 2010 kl. 12:11  
Blogger Bosse sa...

Ahaaa...då ska jag hålla mig till turkisk.

5 februari 2010 kl. 09:58  
Anonymous Anonym sa...

Hamnade här av en tillfällighet. Rolig sida, god mat, humor. Tack för det.

Regniga Stockholmshälsningar från Eva

25 juni 2011 kl. 12:57  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida