söndag 8 april 2007

Cajsa Warg

Ja, gårdagens påskfirande blev ju inte precis som vi tänkt oss. Samtliga gäster ringde återbud pga sjukdomar. Lilla T hade ögoninflammation och stora J var tokigt förkyld efter kylig Italienresa. Trist och tråkigt, men hade känts mycket värre om vi genomfört tidigare nämnda logistikprojekt med att ta ut allt till landet. Spred lite lycka till T:s föräldrar som kom förbi en sväng och fick med sig en doggiebag med förrätten. Och snälle P kom också förbi med påskägg från honom och J till barnen och grymma tryfflar till M et moi (tack!). Kunde dock inte återgälda med ännu en förrättsdoggiebag då jag i bryderi över vad tusan jag skulle göra med 2 kilo lammstek ringt in mina föräldrar som stand-in-middagsgäster. De kom gladeligen och kvällen blev riktigt trevlig och inte särskilt sen.

Femtimmarslammet blev gott, men passar nog bättre som en robust måltid efter en heldag på åkern. Otroligt mört kött och goda smaker med olika rotfrukter och väldigt mycket spad. Vad jag egentligen menar är att detta kanske känns mer som en vanlig söndagmiddag än som en festlig påskrätt. Men man måste ju prova och det som tilltalade mig var enkelheten med tillagningen. Trots mina föräldrars insats blev det en hel del kvar och till middag idag improviserade jag ihop en rätt som blev överraskande god. Började med att råsteka potatis och drog sedan i tärnade rester - lammstek, rotselleri, morot och palsternacka. En rätt grovhuggen pytt, helt enkelt, som jag spetsade med kantarellsås (Blå band) on top. Det blev verkligen gott och barnen åt som om dom aldrig sett mat förut.

Gårdagens efterrätt - vit chokladkräm med färska hallon och björnbär var helt sagolik. Jag återkommer med recept längre fram. Gonatt.

Etiketter:

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Men hallå!! Står här med en lammstek och 6-7 timmar på mig. HUR GÖR MAN 5-TIMMARSSTEKEN??

9 april 2007 kl. 11:12  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida