onsdag 25 april 2007

Coleslaw

Hur många recept finns det på detta så enkla men så goda grilltillbehör? Lika många som matlagningsintresserade individer, antar jag. Efter att ha prövat ett antal olika (recept alltså), har jag slutligen snöat in på ett som kommer från Cranks vegetariska kokbok. Det enklaste av dem alla, faktiskt. Till 6 personer behövs 350 g vitkål, 250 g morötter, 1 liten gul lök, ½ tsk brödkumminfrön (tog av misstag spiskumminfrön en gång, iiinte gott) och 3 dl majonäs. Skär vitkålen fint (osthyveln igen!) och riv morötterna grovt. Ner i skål och riv i löken och häll på kumminfröna. Blanda ihop med en gaffel och dra sedan i majonäsen. Här brukar jag även ha i några stötar med örtsalt. Blanda, blanda och in i kylen en stund eller flera så att smakerna kommer ihop sig ordentligt. Passar utmärkt till P:s grillade-men-ändå-inte-biffar (se nedan) och allt annat gott i köttväg (favoriten framför alla: fläskkarré av god kvalitet). Jag kan tänka mig att det även funkar till grillad lax marinerad med någon spicy (chipotle!) mix.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida