onsdag 11 april 2007

Riktigt enkelt med torsk

Här ett recept från Annas mat, som gode vännen A tipsade om när vi utbytte tankar kring vardagsmat barnen gillar. Man behöver iofs en timme, men när fisken väl är i ugnen är det bara lite potatis-/riskok och morotsrivande som återstår som kökstjänst. Ta ett torskblock direkt ur frysen och lägg i en smord, trång form. Strö 1,5 tesked örtsalt över firren och häll sedan 2 dl vispgrädde och 1 dl mjölk runt. In i ugnen 40-50 minuter200-225 grader och sen är det klart. Till en början tyckte jag att detta var riktigt gott, nu har vi nog ätit det lite väl ofta. Men huvudsaken är att F och J mumsar på.

Etiketter:

6 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Spenat är bra till. /"A"

12 april 2007 kl. 13:36  
Blogger Bosse sa...

Det är bra! Barnen vägrar ju ta riven morot i sin mun, kom jag på, så det blir oftast morotsstavar. Nu har jag ett nytt alternativ.

12 april 2007 kl. 23:06  
Anonymous Anonym sa...

Intressant: mina barn är spenatvägrare men äter gärna riven morot. I alla fall under hot.

13 april 2007 kl. 16:48  
Blogger Bosse sa...

Ja faktiskt! Kom på en sak...ungarna äter faktiskt riven morot om de får droppa citron på. Vilket ju är riktigt nyttigt!

13 april 2007 kl. 18:02  
Anonymous Anonym sa...

Riven morot som sallad kallades för "tomtesnus" hemma hos mig oss på 70-talet. Obegripligt. Någon som har en liknande erfarenhet? /A

3 november 2007 kl. 14:33  
Blogger Bosse sa...

Tomtesnus!!?? Lysande. Jag har inte hört det begreppet, men jag kan verkligen förstå var det kommer ifrån. När jag var liten la jag just in en rejäl prilla med finriven morot under läppen och sög ur den goda juicen.

4 februari 2008 kl. 10:51  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida