måndag 12 november 2007

Floyd

Jag har en splittrad känsla för denne TV-kock. I början på 90-talet, när han äntrade svensk television, fick jag en kick av hans levande och säkert rätt påstrukna beskrivningar av mat och dess beredning. Glömmer aldrig när han drog igång brandlarmet på ett hotell, i färd med att laga till musslor på sitt rum. Nu när han fortfarande rotar på i kanal 8 eller vad den heter, känns det rätt muggigt och passé.

Ett annat bestående minne ifrån början av hans Sverige-era, är när P kom hem till mig en kväll och upphetsat rabblade om en röra som den gode Floyd hade lagat till ute i nån olivlund vid Medelhavet. En näve smör, en näve grovhackad vitlök och en näve sardeller. Ner i panna och smält ihop. Doppa i frasigt bröd och njut. Vi gav oss på detta och det var saligt gott. Verkligen. Ett litet tips till en kväll med medelhavstema. Röran var väl inte helt estetiskt tilltalande, rätt grådaskig sådär, men otroligt god.

Etiketter:

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag håller med, Floyd har passerat sitt bäst före datum, han var kul att titta på innan "Mat TV boomen", då han var först ut. Sedan vet jag att han kom till Sverige och skulle koka kräftor, la kräftorna i sjudande vin isället för kokande vatten. De där stackars kräftorna möte en långsam död... Så hans recept är så att säga ömsom vin ömsom vatten.

@

13 november 2007 kl. 10:08  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida