torsdag 8 november 2007

Stadshusmiddag igen

En annan konferens. En annan middag. Samma plats. Men inte helt. Förra gången i Blå Hallen, denna gång i Gyllene Salen. Betänk även att jag var i Gävle Stadshus på middag för några veckor sedan - jag börjar verkligen leva upp till mitt egenpåkallade epitet Stadshus-junkie. Gyllene Salen är en fantastisk middagslokal. Tänk att ett gäng hantverkare har klätt samtliga väggar med teeny-weeny mosaikbitar om knappa kvadratcentimetern efter mönster av...ja, vem var det nu...googlar...Einar Forseth! 18 miljoner mosaikbitar totalt. Jösses.

Fantastisk middagslokal, ja. Särskilt vid efterrätten med glassparad...förlåt, igår var det hallonmousse-på-pistaschbottenparad, med sprutande fyrverkerier på varje fat som speglade sig mot väggarna i en nedsläckt sal. Det var riktigt maffigt! Stadshuskällarens kockar förnekar sig inte och det var en utsökt middag som bjöds:

MENY

Cheesecake på kavring med varmrökt lax, Comté samt
citron- och persiljecréme

***

Trumpetsvampsinbakad renytterfilé med ljus
svampsås och potatiskaka

***

Hallonmousse på pistaschbotten och vaniljchiboust
samt färska hallon


VINER

2006 Grüner Veltinger, Kamptal
Österrike

***

2005 Ripasso Valpolicella Superiore
Italien

***

2005 Echeverria Special Selection Sauvignon Blanc
Chile

Yummie! En utsökt god middag. Renytterfilén var otrolig och vinet till mycket gott. Undrar om det går att hitta på Bolaget? Och dessertvinet...jag är ju en gottegris och såna där söta Spätlese är verkligen min melodi till sötsyrlig efterrätt.

Smet hem vid 22 för jag var så in till benmärgen trött. Smart-Bosse. En väldigt lyckad kväll på det hela taget.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida