fredag 23 november 2007

Köttbullar, köttbullar...

...köttbullar, ge mig mera köttbullar... En av barnvisorna som kan gå på repeat på stereon om ungarna får bestämma. Och sedermera på repeat i min hjärna innan jag skall somna. Eller snarare när jag har svårt att somna. Förra veckan lagade jag till hemgjorda köttbullar eftersom jag nu har fått lite blähä-känslor inför färdigprocessade efter att läst Mats-Eric Nilssons bok. Fick för mig att lura i lite grönsaker också, vilket blev riktigt lyckat.

Började med att mjuka upp 4 msk ströbröd och 1 msk potatismjöl i 1½ dl mjölk. Länge (i alla fall minst 10 minuter). Finrev sedan ner en schalottenlök, en vitlöksklyfta, en morot och en liten palsternacka samt kompletterade med 2 tsk salt, säkert två kryddmått vitpeppar och ett ägg. Lite torkad timjan slank ner också. Röra röra och sedan ner med 500 gram köttfärs/blandfärs med måttlig omrörning tills jämn smet. Fat med vatten för att kontinuerligt blöta händerna och sedan rullerull av jämnstora bullar. Steka i smör plus lite rapsolja och sedan stå till sig i ugnen under folie på 150 grader. Vispa ur pannan med lite vatten och i med creme fraiche / matlagningsgrädde, kryddor efter behag och lite soja för färgen = goda såsen.

Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger Lisa sa...

Oh, vilken suverän idé att ha palsternacka i köttbullar! Ska testas snarast.

25 november 2007 kl. 14:39  
Blogger Bosse sa...

Kul! Palsternacka är så ruggigt trevligt i så många olika sammanhang.

25 november 2007 kl. 21:55  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida